صدای موتور تیبا یکی از ازاردهنده ترین مشکلات این خودرو است. اما یکی از مهمترین عواملی که ما را در عیب یابی خودرو کمک میکند همین صدای موتور است.
هر صدایی نشان از یک خرابی را دارد. اهمیت ندادن یا تعویق انداختن در برطرف کردن صدا ، مشکلات جدی به وجود میاید. صداهای تولیدی از خودرو میتواند مربوط به قطعات موتوری و یا تعلیق خودرو نیز باشد.

صدای جیر جیر
این صدا بیشتر نشان دهنده ی ساییده شدن قطعه ی پلاستیکی به قطعه ی اهنی است.
خرابی تسمه ها، فولی ها، تسمه سفت کن ها، و بد بودن جنس تسمه میتواند مشکل خودروی شما باشد.
معمولا برای رفع این مشکل و عیب یابی معمولا یک قطعه صابون روی قطعه ی داخلی تسمه میکشند.
اگر صدا قطع شد ایراد از جنس تسمه است.
اگر ایراد برطرف نشد ایراد میتواند از شل بودن و یا سفت بودن تسمه باشد.

صدای چق چق
سیستم خودروهای با موتور x200 کاملا متفاوت است.
این موتور دارای سوپاپ های خود تنظیم است که با فشارروغن تنظیم میشود.
در این نوع موتور ها فیلر انجام نمیشود.
این صدا که خیلی تند تند شنیده میشود معمولا در اول صبح شنیده میشود.
این صدا در اصل نشان دهنده ی این است که استکان تایپیت ها که وظیفه ی تنظیم جایگاه سوپاپ ها را دارد، خشک کار میکند.
این ایراد نشان دهنده ی نوع روغن غلط، کیفیت پایین روغن و دیر عوض کردن روغن است.
این صدا، صدای استکان تایپیت ها است که دیر پر میشوند.

صدای ویز ویز
این صدا میتواند ار کشیده شدن قطعه ی متحرکی به قطعه ی ثابتی باشد.
معمولا ایراد این صدا، از خرابی قاب تسمه تایم است.
این صدا از مالیده شدن تسمه به قاب تسمه تایم کشیده میشود.
برای تست قاب تسمه تایم را به ارامی تکان دهید.


صدای جرقه
بصورت متداوم میتواند از برق دزدی باشد.
قطعه ای مثل وایر و حتی کوئل میتواند در صورت فرسوده بودن و برق دزدی ایجاد کند.

صدای فس فس کردن و هوا کشیدن موتور
اگر موتور صدای فس فس بدهد نشان دهنده ی هوا کشیدن موتور است.
موتور امکان دارد از منیفولد هوا بکشد.
برای تست با یک بطری آب اتصالات را چک کنید.
اتصالات اگر مشکلی داشته باشد باعث میشود هوای اضافی وارد موتور شود.